Club info

In onze club wordt het radiobestuurd modelvliegen in al zijn facetten beoefend. Op ons terrein wordt er elk weekend druk gevlogen met radiobestuurde zwevers, vliegtuigen, heli's en drones. Daarnaast wordt er ook met electro's, delta's, impellers en dupro's gevlogen. Kortom met alles wat enigszins vliegt. De meeste toestellen zijn zelf gebouwd, van plan gemaakt of als kit. Als je geïnteresseerd bent in deze hobby van radiobestuurde modelbouw moet je beslist eens langskomen op onze club aan de Volmolenweg te Meerhout.

zweefvliegers

Naast het klassieke electrozweven wordt er ook aan thermiekzweven gedaan. Dit zelfs in wedstrijd verband. De verschillende disciplines die worden gevlogen zijn de F3J en F5J-zwevers, F3K (handgeworpen zwevers) en de gedragen (en gesleepte) zwevers. De F3J zwevers worden met behulp van een nylonkoord omhoog getrokken. Zij proberen 10 minuten boven te blijven dmv thermiek (opstijgende lucht). Bij gedragen zwevers moet je met 2 piloten zijn: ene piloot bestuurt de drager (vliegtuig die de zwever op zijn rug draagt) en de andere de zwever. Na de start stijgt de combinatie zo snel mogelijk zo hoog mogelijk. Na 75 sec. pikt de zwever af en begint aan een thermiekvlucht. De drager probeert vervolgens een doellanding te maken. Na 8 minuten zweven maakt de zwever eveneens een doellanding. Bij F3K wordt een zeer lichte zwever (300 g. en max. spanwijdte van 150 cm) omhoog geworpen met de hand. Vervolgens probeert de piloot zo lang mogelijk in de lucht te blijven dmv thermiek. F5J is de electro versie van de F3J. De lier is hier vervangen door een electromotor.

vliegtuigen

Er wordt met allerlei types vliegtuigen gevlogen: met trainers, laagdekkers, acro's, schaalmodellen, enz... Als aandrijving gebruikt men ontploffingsmotoren (2-takt en 4-takt), maar ook electro is de laatste tijd erg in. Door de laatste nieuwe ontwikellingen op electro gebied: Li-ionen en LiPo-batterijen (lithium-polymeer) te gebruiken, kan men ongeveer 10 tot 15 min. vliegen alvorens op te laden (afhankelijk van gebruikte electromotor). De ontploffingsmotoren moeten voorzien zijn van een degelijke knaldemper om zo de geluidslast zoveel mogelijk te beperken.

helikopters

In onze club wordt er ook met helikopters gevlogen. Dit is het moeilijkste om mee te beginnen maar biedt wel veel voldoening eens je de vliegkunst onder de knie hebt. Met helicopters wordt er ook meegedaan aan wedstrijden zoals F3C (figuren vliegen) en 3-D (acro vliegen). Heel wat piloten in onze club vliegen met heli's. Er zijn echte cracks bij die met hun heli stunten uithalen. Best de moeite waard om eens te komen kijken naar hun vliegkunsten!

beginnende modelbouwers

Als je van plan bent om met deze hobby te beginnen is het aangeraden om eerst eens bij onze club binnen te springen. Bijvoorbeeld door in het weekend op het terrein langs te komen of door iemand van het bestuur te contacteren . Wij kunnen u dan met raad en daad bijstaan. Als je nog geen toestel gekocht hebt is een trainer toestel (hoogdekker) het beste om te beginnen. Als je al materiaal gekocht hebt is het aangeraden om dit te laten controleren door een ervaren modelbouwer. Dit om zeker te zijn dat alles juist is gebouwd en de radiobesturing correct is geïnstalleerd. Als je geen vliegervaring hebt is het best dat jouw toestel door een ervaren modelbouwer wordt ingevlogen. Wij leren je tevens vliegen met uw toestel. Het enige wat je moet doen is lid worden van onze club. Om lid te worden contacteer je best iemand van het bestuur (secretaris) die je dan verder zal helpen. Let op de veilige duobesturing op de foto!

historisch

De Kempense Modelclub vzw is opgericht in 1978. Maar er werd reeds gevlogen in 1965 op een terrein destijds in Kievermonde te Geel. We zijn verhuist naar ons huidig vliegterrein aan de Volmolenweg te Meerhout sind 1994. Dit geeft een idee van hoelang onze club al actief is in de modelvliegsport.

De term "sport" is niet gelogen want de modelvliegsport is sinds 2003 officieel door Sport.Vlaanderen (BLOSO) erkend.